Monday, October 7, 2019

Tips Rare Nak Masuk Raudhah Dengan Aman Damai, in shaa Allah

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, dengan izin dan kuasa Allah SWT, aku dan suami bersama ibu mertua dijemput untuk menjadi tetamu Allah untuk musim haji 1440H. Ada yang bertanya, apa tips dapat pegi haji awal.. Nanti aku share ye.

Sementara tengah fresh lagi ni, and ada masa terluang, hari ni nak share pasal ziarah di Masjid Nabawi.


Sampai ke Madinah al Munawwarah, of course la takkan complete kalau tak ke Masjid Nabawi. And kalau ke Masjid Nabawi pulak, tak cukup kalau tak ziarah makam Rasulullah SAW serta raudhah. Kan..?


So sebelum berlepas lagi, aku dah study siap pasal ni. Sebab orang kata ramai sangat jemaah akan tunggu turn nak masuk raudhah ni. Macam-macam tips aku baca, dan aku cuba la observe and apply mana yang aku rasa applicable. But then, bila dah kali pertama melalui sendiri macamana keadaan kat sana, aku rasa, tips yang ada tu memang berguna, cuma aku rasa aku lebih selesa follow cara aku sendiri.

So nah, aku share cara mudah aku masuk raudhah and ziarah Rasulullah SAW :

1. Follow je apa petugas arahkan. Dorg divide jemaah kita dgn jemaah lain sebab nak bg kita selesa, boleh solat n doa dengan tenang kat raudhah. Pkai telekung/tudung putih lagi bagus sebab dorg boleh cam kita org malaysia. You have to know that jemaah malaysia sangat la disukai dan dihormati oleh petugas masjid. Layanan dorg, gred A++. But make sure to make them realize that you are Malaysian!
Tempat tunggu turn sebelum masuk raudhah. Dari sini kita dah boleh nampak instruction dia. Kita ke sana sebagai guest, thus, act as a guest. Kita kena respect apa yang dorg arahkan. Follow je tau.

2. Sampai turn masuk raudhah, terus ke kiri, kiri, dan kiri.. himpit ke kiri and kalau boleh sampai ke divider makam tu. Solat tepi tu in shaa Allah xde kena sepak kepala, masuk dlm jubah org, etc. Tapi sebelum takbir, make sure dah sampai betul2 dalam raudhah. Nak bezakan raudhah ke tak, tengok tiang dia. Yang berbunga tu means dh masuk kawasan raudhah. Just solat. And nak doa, doa panjang2 dalam sujud akhir. Jangan tadah tangan sebab nanti petugas suruh sambung doa kat luar.

Ni suasana sebelum masuk raudhah. Kena duduk sini la dulu sementara sampai turn kita. SABAR je banyak-banyak. Masa kat sini, sambil tunggu, sambil selawat.. Tak terasa masa tu berlalu. Tau-tau dah sampai turn kita. Cuba lah!
3. Selesai semua, jalan nak keluar ikut bawah mimbar tu, akan lalu tiang Abu Lulabah dan tiang aisyah.. mcmana nk tahu tiang2 tu? Tiang aisyah, tmpt yg manusia berpusu2 duk berebut nk berdiri kat situ sebab Nabi kata, kt situ, tak ada doa yg Allah xkn makbulkn. Kalau ada ruang, singgah la submit doa. Tp kalau tak ada peluang, jgn paksa. Cuba lagi lain kali.

4. Kunci paling utama, SABAR. Masuk last, lagi best dari masuk awal2. Masuk awal, petugas akan suruh cepat2 keluar. Kalau masuk last2, in shaa Allah, tenang je.

So ini je lah perkongsian pertama buat masa ni. Aku tengah cari masa nak tulis semua sekali. Untuk kenangan diri sendiri dan juga mungkin untuk rujukan orang lain jugak nanti. In shaa Allah. 

See you next time.. :)

No comments:

My Love

Daisypath Anniversary tickers


Daisypath Anniversary Years Ticker
Copyright to NORAINIMNOOR
Designed by UMIESUEstudio 2015