Wednesday, December 15, 2010

Apa rahsia kulit muka saya macam ni.

Assalamualaikum..
Eh. Gaya tajuk macam cantek sangat je kulit saya ni. Kan? Cheh. Berlagak. 

Bukan nak berlagak ke apa sebenarnya. Tadi ada staff tegur. Tanya saya pakai product apa kulit muka jadi macam ni. Eh. Nampak dari jauh memang la kulit muka saya macam clean n clear. Tapi cuba datang dekat sikit, close up dekat hidung. Blackhead, dah macam apa dah. Saya pon tak tau dah macamana nak hapuskan blackhead yang sangat degil tu. And, bila woman's bestfriend datang every month... Jerawat tetap tumbuh macam taknak hilang. Bawah bibir saya ni, selalu jadi mangsa and jangan tak tahu saya ada parut kat bawah bibir ni. Huhuhu. Hasil dari kupasan-kupasan blackhead yang pernah tumbuh. Hihihi.

Tangan saya selalunya akan sentiasa gatal nak cuit, nak kutis-kutis blackhead kat area tu. Saya rasa macam geram je. Nak picit, selalu tak keluar. Penat je.

Ok. Berbalik kepada topik asal. Apa rahsia saya? Sebenarnya tak ada rahsia pon. Saya tak guna product mahal pon. SKII ke, Lancome ke, semua saya tak pernah cuba. Mungkin kalau pernah cuba, habis la siapa-siapa yang bakal kawen dengan saya. Skincare product saja dah makan beratus ringgit. Huhuhu. Since I was in primary school, ummi saya tak dedahkan saya dengan product kecantikan. Tak elok untuk kulit muda katanya. Saya hanya menurut perintah. Dan juga mungkin sebab saya seorang yang sememeh dan selekeh suatu ketika dulu telah menyebabkan saya sikit pon tak ambil port dengan segala produk kecantikan. Berbeza dengan adik perempuan saya sekarang. Huhuhu.

Seingat sayalah, by end of standard 6 saya tertarik dengan iklan clean n clear. Menggelupur nak beli. Ummi larang. Tapi saya kan degil. Kumpul duit belanja sekolah, lepas tu pegi beli dekat 'kedai keluarga'(sekarang kedai ni dah tak ada).


Itu kali pertama muka saya dicalit bendasing. Huhu. Eh. Tak. Before tu ummi pernah bagi saya pakai sabun susun kambing yang harganya RM2 suatu ketika dulu. Tapi, tahu sajalah saya ni. Malas. Seminggu boleh la saya pakai. Lepas tu, dah malas. Ummi jugak yang kena habiskan. Huhuhu

Lepas try clean n clear, rasa macam ok la. Tak ada beza pon sebenarnya. Sebab saya bukan jenis yang senang nak jadikan benda baru as habit. Time saya ingat, saya pakai lah. Facial gel saya boleh tahan sampai setengah tahun OK. Huhuhu. Betapa tak caknanya saya. Lepas dah masuk secondary school, tertarik pulak dengan iklan neutrogena. Mula la kumpul duit. Then saya tried. Macam sama jugak. Mungkin sebab they come from same roof kot. If i not mistaken la. Both products were from Johnson n Johnson. Am i rite?


Start guna Neutrogena, saya rasa kulit saya selesa dengan produk tu. Pernah sekali saya try guna Garnier Aqua tu. Sebab kulit saya macam kering. Tapi lastly end up dengan neutrogena jugak. Huhuhu. Terus terang cakap, saya cuci muka time saya ingat je. Until sekarang pon. Yes. Saya tak tipu. Terukkan? Haishhh.

Nasib baik sekarang kerja in manufacturing industry. So, ada la kesedaran sikit. Tiap kali balik keje, cuci muka dulu. Sebab banyak sangat pencemaran bila saya turun site.

Ok. Pasal bedak dan mekap pulak. Saya pakai loose powder je. Dulu penah la pakai compact. Tapi, telah menyebabkan tudung saya kotor dan saya tak suka. Oleh itu, saya memilih loose powder. Eh. Loose powder saya ni bukan bermaksud yang ada warna beige, natural ke apa tu. Saya pakai silky white magic powder.Huhu. Macam funny kan? Bedak kanak-kanak riang. Huhuhu.


Lagi 1, saya tak suka mekap. Bukan tak suka. Silap. Muka saya tak boleh tempek apa-apa sangat. Sebab nanti saya rasa macam nak garu dan nak lap semua. Buruk betul la perangai.

Alhamdulillah. Bersyukur dengan nikmat yang Allah dah bagi. Apa yang saya ada, semua milik DIA. Tanpa kehendakNYA, saya tak jadi macam ni. Lindungilah aku dari segala sifat terkutuk ya Allah. Amin.

No comments:

My Love

Daisypath Anniversary tickers


Daisypath Anniversary Years Ticker
Copyright to NORAINIMNOOR
Designed by UMIESUEstudio 2015