Thursday, January 7, 2010

betulkan niat dulu..anda akan rasa perubahannya

fuhh...
tittle sikit punya panjang...ni dah macam nak bagi tazkirah ke hape neh...huhu..tak..tak..ni bukan tazkirah ke apa..ni adalah observation dari apa yang aku rasa sajo...:)

masa pegi kelas engineering&proffesional ethics lastweek...lecturer cakap pasal professionalism in islamic aspect...bincang punya bincang..then terkeluar la 1 topik yang aku rasa menarik sangat...and aku sedar selama ni aku macam tak berapa nak impliment benda tu dalam daily life aku as a student...the lecturer also ada cakap pasal bila kita attend majlis ilmu like those classes..tak kira la tu ilmu agama or ilmu pengetahuan lain..(ilmu hitam dan ilmu sihir tak termsauk ye...) malaikat akan turun and dengar dengan kita..tak payah dijemput-jemput dah...see...betapa mulia nya majlis ilmu...he said...even dekat masjid pon..kita yang kena berdoa agar malaikat turun dampingi kita...ok..ape aku merapu ni..aiyaaa...aku cuma nak cakap..majlis ilmu itu mulia sampai para malaikat pon datang join tanpa berjemput...Alhamdulillah..lepas ni kena attend banyak majlis ilmu la...insyaALLAH...

lecturer tu ada cakap...kita ni..kalau buat sesuatu..kena beserta niat yang betol..so that setiap benda yang kita buat tu can be considered as ibadah...dia jugak ada cakap...ALLAH akan select the best action yang kita buat untuk DIA bagi reward...DIA bukan macam cikgu-cikgu or lecturers kita yang akan calculate average je untuk bagi reward..see..how nice....ALLAH itu Maha Pemurah...lecturer tu jugak ada cakap...kita sepatotnya buat apa-apa..perlu la disertakan dengan niat kerana ALLAH..InsyaALLAH kita akan dapat ganjaranNya...


hmmm..betul la..sebenarnya...bukan nak cakap orang la ni kan...aku cakap sebab aku sendiri laluinya..sebelum ni..pernah la pegi kelas..menapak dari kolej kediaman..ke kuliyyah...semata-mata nak full kan attendance..sebab setengah lecturers bagi markah pada attendance..kadang tu..pergi kelas sebab ada kuiz..tak pun sebab ada assignment..tak pon sebab exam dah dekat so mengharap la lecturer bagi hint ke apa...adoyaaiiiii..Astaghfirullah hal'azim...buruk betul perangai sorang ni kan..?? lepas je balik from kelas ethics tu that day..terus balik merenung undur balik masa...muhasabah balik diri...memang tak patot pon sebenarnya macam tu....sebab ilmu yang dipelajari tu sebenarnya nak pakai sepanjang usia kita..so..kena la bia dapat berkat dan redha dari ALLAH...betul tak...??

lepas tu...aku cuba la...esok nya pergi kelas...niat tu..kena betul...tau tak..punya la takot tibe-tibe niat tu terpesong...sepanjang jalan aku diam je..haha...punye la cuak takot niat lari..boleh pulak la kan macam tu..bila ingat balik..macam kelakar pon ado...hahaha.....tapi kan....memang betul laa..kalau niat kita tu betul...memang ada beza dia...tumpuan dalam kelas is better...lepas tu ngantuk pon kurang...mata cerah je..otak pon galak je bekerja...i loikeeee.....:) mungkin some people akan cakap benda ni psychology ke apa tah..tapi pada aku...aku percaya pada kurniaan dan janji ALLAH...alhamdulillah...belum terlambat la masa tersedar tu...

thank you so much to my engineering and proffesional ethics...hehe..u guide me to the better way of seeking knowledge..for the sake of ALLAH S.W.T....alhamdulillah.... =)

No comments:

My Love

Daisypath Anniversary tickers


Daisypath Anniversary Years Ticker
Copyright to NORAINIMNOOR
Designed by UMIESUEstudio 2015