Thursday, January 28, 2016

Ada Apa Dengan Fullmoon?

*** Warning : Entri ni adalah panjang yang super panjang dari biasa***

Assalamualaikum.
Sekarang ni, tengah fullmoon phase kan..?
Anak-anak kalian apa khabar? Harapnya sihat. Anak-anak aku, kurang sihat. Diserang batuk kahak dan selsema sikit. Puncanya ibu dia terlepas pandang sikit hari tu. Huhu. Padan la muka ibu dia.

Well, benda ni dah agak lama sebenarnya. Aku pun baru setahun dua ni je tau dan buat research sikit pasal benda ni. Tu pun menuntut sikit-sikit dengan otai-otai dari biotech. Alhamdulillah, tau la sikit-sikit. So, in Shaa Allah, hari ni aku share la sikit-sikit apa yang aku tau.

Awat duk kalut sangat bila mai FULLMOON atau kadang-kadang NEWMOON ni?
Haaa.. Tau dak dalam badan kita ni sebenaq nya ada parasites? Well, benda tu perlu pun dalam badan kita untuk certain processes. Cuma, in certain point, at certain time, kita kena monitor depa ni dari duk buat huru hara dalam badan kita.

Huru hara lagu mana?

Kalau perasan, dalam sebulan tu.. mesti anak-anak, atau kita sendiri, akan ada few simptoms contohnya macam mood swing ka, muntah-muntah ka, itchiness ka, constipation ka, cough ka, flu ka, kalau kita or anak-anak yang ada eczema, masa ni la eczema tu flare up, hat yang ada athma plak, masa ni la tetiba jadi worst...

Ada perasan dak? 
Jangan duk perati anak-anak ja.. Sebab adults pun affected. Jangan duk ingat hangpa tu adults, dalam perut tak dak cacing (parasites) naaa...

Dr.Hulda Regehr Clark ada habaq "... Semua orang yang mempunyai asma didapati positif Ascaris dalam paru-paru mereka."
Makna kata, memang ada parasite la dalam lungs tu.
Tapi biasanya rasa inflame kat paru-paru, batuk berkahak dan kahak ditelan akan berlaku sebelum full moon.

Tau dak pasai apa?
Tau dak awat masa-masa yang disebut kat atas tu, simptom-simptom tu keluaq?
Haaa.. ni nak habaq mai..
Pasaiii.. Masa tu, cacing atau nama glemer dia parasit duk kalut mengawan bertelo beranak pinak masa tu. Habih la ke laut semua immune system kita. Dan masa tu jugak la depa bergerak ke usus besaq kita. Tu pasai la abeh huru hara segala. 


 Ha, ni dia life cycle cacing kerawit dan description dia. Jenuh aku google tadi. Hangpa pun buleh pi cari la kalau ank info lebih naa..


A pathogen is defined as anything that is able to cause a disease within a host. As such, a pathogen can be one of many types of microorganisms or particles such as bacteria, fungi, viruses, prions and parasites

Parasit ni baaaaaanyak sangat. And antara yang common adalah; (ni hasil googlean aku na..)
  • Ascaris atau nama kampung.com dia ialah cacing kerawit.. Sangat pesat dan mudah berjangkit.  Ce google tengok. Bukan tamau tolong explain. Takut pening. Sebab aku sendiri pun jenuh nak hadam banyak sangat term yang bukan engineering kat situ. Hahaha. Maap.
  •  Pinworms  atau nama saintifik dia Enterobius vermicularis (nama dah macam ultraman mebius dah aku tengok..hahahaha..) Manusia dianggap satu-satunya tuan rumah. Jenis cacing adalah yang paling biasa dalam keluarga kerana pembiakan yang mudah. Ia adalah perkara biasa untuk kanak-kanak dijangkiti semula berulang-ulang kali kerana dengan menggaru dubur dan tangan yang kotor menyentuh mulut mereka. Pinworms mempunyai bentuk memanjang, adalah putih dan kira-kira 1 cm panjang. Mereka mendiami usus besar manusia.
  • Taenia Saginata dan Taenia Solium atau orang Malaysia panggil cacing pita.
    Taenias mencapai manusia apabila manusia makan telur mereka melalui tisu lembu atau babi yang dijangkiti. Larva "encysted" dalam tisu otot haiwan ditelan dan perkembangan mereka berlaku dalam sistem pencernaan manusia. Cacing pita ini juga dikenali sebagai memiliki sifat "Solitary" biasanya tidak lebih daripada empat spesimen terdapat dalam setiap individu. Bahaya parasit ini adalah bahawa larva tersebut boleh berpindah ke otak atau organ-organ penting yang lain (cysticercosis). Mengikut klasifikasi mereka mempunyai saiz yang berubah-ubah antara 2 dan 12 meter panjang. Ia terdiri daripada kepala yang dipanggil scolex, yang melekat ke usus melalui cawan sedutan, dan badan yang terdiri daripada unit berulang yang dipanggil proglottids ia boleh mencapai sehingga 1,000 atau 2,000 proglotids, bergantung kepada jenis. Cacing pita A boleh menghasilkan purata 720,000 telur setiap hari.
So, lagu mana nak buat supaya kurang gangguan dari 'makhluk halus' ni?

Haaaa.. jawapan dia, PARASITES PROTOCOL.

Apa dia PP tu..?
Protocol untuk menghapuskan parasit. Dalam kata lain, kita control atau elakkan dari depa buat huru hara dalam gut kita. Banyak cara dia. Antara nya, kurangkan makan bergula dan processed food. Itu hat paling mudah.

Di samping tu jugak, boleh la bagi anak-anak or mak pak nya skali makan prebiotik dan jugak probiotik.

Pa dia pre/probiotik ni?
Haaa.. hat ni aku failed. Aku tau satu makanan kepada bakteria baik, dan satu lagi bakteria baik. Hat mana satu pre, hat mana satu pro, aku lupa. Hahahaha. Maapppp..

Bagi anak-anak makan yogurt, arabic gum, eh.. banyak lagi lah. Makanan sunnah pun banyak boleh bantu. Pi ja google. Konfem jumpa!
Paling mudah, bagi makan betik or nenas. Hat ni aku duk buat.
Daaaannnn.. Paling mujarab, bijik betik. Tu boleh eliminate komuniti cacing dalam gut kita. Ni kawan aku share la. Dia memang otai bab ni. Mujur ada dia ja la.. Aku dapat kesedaran ni. Thanks Min!

 Proses nak bagi clear depa ni mengambil masa lebih kurang dua hingga tiga bulan untuk setel. Oleh itu kita kena kira la hari untuk nak tentukan bahawa diri kita sepenuhnya bebas parasit peringkat awal. Dalam sebulan atau dua bulan sekali tu, elok lah buat PP ni. Nak buat a week before fullmoon pun lagi cun.

Haaa.. Lagu mana nak tau fullmoon ka newmoon ka sailormoon ka..?
Tak payah pi duk melangut tepi tingkap jadi macam pungguk rindukan bulan pun tak pa aihhhh..
Ada kalendar hijrah kan..? Alaaaaa.. nenek kita selalu sebut kalendar melayu tu.. Bulan Islam.
Haaa.. Simpan hat tu. Tengah bulan, adalah fullmoon (bulan penuh/bulan mengambang). Awal bulan pulak newmoon (Bulan baru/anak bulan). Boleh refer tu ja. So, bila dah agak-agak lagi seminggu nak mai fullmoon, mula kan la operasi.


Tu pasai, kita orang Islam, disunatkan puasa ayyamul bidh yang orang kata puasa hari ke-13, 14, dan 15 dari bulan Hijriyah tu. Pasai, nak bagi kita kurangkan pengambilan makanan yang menggalakkan perkembangan parasites dan melemahkan sistem imun ni la.. Contohnya macam yang bergula tinggi dan berprocessed food tu.
Haaa.. Cantik kan aturan Allah buat..
Setiap apa yang Dia duk suruh tu.. yang Nabi S.A.W duk ajaq ni.. ada sebab musabab dia..
Lepaih ni jangan malaih nak puasa nohh.. (Pesanan untuk diri sendiri jugak ni sebenaqnya..)

Pasai apa, kena avoid sugar and processed food?
Haaa..
Pasai, gula parasites hat jenih makan gula ni, depa akan makan la gula hat masuk dalam guts kita ni. And depa ni akan amek jugak vitamins and minerals dalam badan kita. Tu pasai, kita jadi craving nak makan carbo and manih-manih ja.. Kena avoid na.. Kalau dak, hangpa lagi bagi depa tu energy and fuel lagi. Paham dah?

Macam processed food pulak, benda-benda ni akan lead to perubahan yang amat ketara pada blood sugar control kita. Dan dalam masa yang sama, akan bagi extra strain dan resistance pada sistem badan kita yang dah sedia terseksa dan terbeban oleh parasites yang dah mengjangkiti kita. Masa ni jugak la seeloknya tambahkan exercises, tido yang cukup, pemakanan yang sehat dan jangan duk exposed sangat dengan macam-macam toxins. Nanti kesian kat badan kita.

Haaaaa..
Tu dia..
Aku kalau tak menulis, sepiiiiiii senduuuuu jaaa..
Kan?
Nahhhh.. Ni masa ada mood.. Berjela pulak.
Harap apa yang aku share ni dapat la bagi manfaat kat hangpa semua na.
Maaf la kalau ada tersalah info atau mislead. Mohon perbetui na.
Aku share apa yang aku paham la. Research pun tak abih lagi ni. Haha. Banyak lagi nak kena baca oii..
Tak pa..sikit-sikit kita kasi habis.
Tahniah la pada hangpa yang dah habiskan sampai ke titik terakhir.
Sekian, yang baik tu semuanya datang dari Allah. Yang buruk tu, semua silap aku hamba yang hina ini.
Wassalam.

Eh. Sat. Sejak bila plak aku jadi oghang utagha ni eh.
Haa..  Bila tersampuk, lagu ni la..
Maap naaa...

9 comments:

ika said...

haha..mmg mcm org utara dah aini explain...btw thanks a lot aini...penulisan sgt jelas..nanti share lg tau...suka baca.. - ika kedok ;p

e.t.t.y said...

yaAllah tak tau camne nk cakap.....aku sayang ko eniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

puteriraifana said...

thanks penerangan yg jelas dan padat

raihanah said...

penerangan yang jelas,thnaks sis

-DoUbLe Z- said...

Eniiii..tq ye yang sharing..mmuah

Unknown said...

Thanks for sharing

Unknown said...

Tenkiu for sharing..ai mmg cari info pasal new moon, parasit protokol..alhamdulillah ai buat pp using young living essential oils..

Unknown said...

Tq dear..

MUSHAFIZAH A. SAMAD said...

Tqvm atas penerangan yg sgt jelas.. πŸ˜ƒ

My Love

Daisypath Anniversary tickers


Daisypath Anniversary Years Ticker
Copyright to NORAINIMNOOR
Designed by UMIESUEstudio 2015