Monday, December 1, 2014

How Was the So-Called 'Permanent Head Damage' Journey So Far?

Assalamualaikum..

And haii.. Selamat Petang..

Fenat. Baru turun bas, naik lif, sampai lab kat UIA.
Alhamdulillah, hari ni awal.
Boleh jemput the kids awal sikit. Yeay!

Oh, ya.
Hari ni December, 1st dah kan?
Cepatnya masa berlalu.

Meaning, almost 3 months dah PhD journey aku bermula.
Progress?
Alhamdulillah, 1st level of stress, successfully managed.
Alhamdulillah, 1st obstacle, successfully tackled.
And Alhamdulillah, semuanya baik-baik je so far.
Hopefully, baik-baik sampai ke hujung titik terakhir perjuangan ini hendaknya. 
Ameen.

Ok, almost 3 months, was it really 'Permanent Head Damaged'.
Lain orang, lain persepsinya.. Kan?

As for me,
If we take it as DAMAGED, then it will be damaged.
Kalau kita ambik sebagai something yang peaceful and interesting, then it will be peaceful and interesting.
Agree?

Bukan nak cakap besar.
Bukan nak bangga diri.
Sekadar peringatan kepada diri sendiri andai satu hari nanti terasa down atau about to damaged, (Na'uzubillah)
Posting ini harapnya dapat membangkitkan semangat juang untuk teruskan perjalanan.
InsyaAllah.

Ok, seawal 3 bulan melibatkan diri dalam bidang baru ni,
(I call it new because I was in Materials Engineering before, kali ni more into processes and chemicals, and environmental too..)
Dah merasa dah 1 peringkat stress yang bila sampai rumah, semua benda pun aku fikir.
Masa MSc dulu aku tak macam ni.
Can u imagine, aku tido malam, suddenly terjaga Iman nak susu, 
then aku tak boleh tido, kaki laju menapak gi bilik depan, tangan cari laptop.
Oh Man.. That was not so me!!
Nasib baik sekejap je sindrom tu.
Kalau tidak, parah hoiii.

Tau aku fikir apa?
Aku fikirkan jumlah samples yang aku kena prepare yang mencecah angka ratus.
Oh no.
Aku jadi stress sangat.
Sebabnya, masa MSc dulu, jangan kata 100, 50 pun tak sampai kot.
And the method of preparation pun simple je.
(Walaupun testing dia sangat mencabar keimanan dan kesabaran..pfffftttt)
Ya Allah.. Susah ok nak get rid of semua tu dari kepala otak ni.
The same things keep on floating in my mind.
Sambil suap anak pun aku terfikir pasal tu.
Then I realized, this is what people called, PhD.

Esok nya, Subuh-subuh lagi aku dah fikir nak jumpa boss.
Normally, bila jumpa dia, problem solved.
Motivation increased.
Hahaha.

And Alhamdulillah, as usual.
Met him for less than 30 minutes, and problem solved.

Alhamdulillah, Allah kurniakan kekuatan ni kat aku.
Last week was terrible.
Fenat Tuhan je tahu.

Pagi-pagi lepas hantar anak-anak, carpool with asben.
Fakulti Kejuruteraan UM sunyi sepi,
Bunyi motor chiller aku kat lab dah mengaum (?).
Cuba sedaya upaya nak completekan 4 samples untuk the whole day.
Memang kegigihan melampau la kan.

Tapi biasa lah, bila dah dekat, breakfast sama-sama, lunch sama-sama.
Hahaha.
Mengelat sangat kan.
Macam kat rumah tak boleh nak makan sama-sama.
Tak apa, tu pun salah satu cara reduce stress. >.<

So bila dah makan segala, masa tu drag sikit.
Jam 4 petang aku mesti tercongok dekat tangga Fac.of Engin tu.
Tunggu bas rapid T632 la kekdahnya.
Hahahaha.
So far, belum pernah la kena tinggal lagi.
Harap-harap, jangan lah kena tinggal.
Mau nanges aku kang kat situ.

Normally, by 430 pm tu aku dah sampai KL Sentral.
Syukur sangat tak clash dengan time orang balik kerja.
Kalau tidak, hoiiii.. Berasap la aku.
Dah la fenat berdiri je sehari.
Nak bersesak pulak dalam tren.
By 515 pm aku dah terpacak kat Terminal Putra.
Solat Asar siap-siap, kalau bas T231 tak ada lagi la.
Kalau ada, zassss naik bas terus. Kang kena tinggal, naya hoi..

Ting Tong Ting Tong.
Dalam 530 jugak baru sampai UIA.
Pastu projek susu Iman dulu sekejap kat lab.
Ha masa tu la kalau duduk rehat sekejap pun.

And yang paling sedih,
Anak-anak terpaksa OT kat school.
Jemput anak, muka sedih je sebab jadi antara orang-orang yang last balik.
Sorry princesses.
T_T

And hari ini, Alhamdulillah, berjaya balik awal. Yeay!
Hihihi.
Sebab buat 3 samples je.
Ce buat 4 jugak, drag jugak ni ha. 
Cuma kalau tak keluar makan, save sikit la masa tu.

Overall, kalau nak menjawab soalan kat title tu,
"Alhamdulillah, so far, so good."
Masih lagi mempunyai rasa ingin tahu yang tinggi setiap hari nak ke UM untuk buat samples.
Bila samples dah siap, berkobar-kobar nak tengok whether magnetic ke tak.
Hopefully, rasa ni ada sampai la selesai perjuangan ni.
Ameen.

Mungkin ada yang akan kata,
Hek eleh, baru 3 bulan kot. Boleh la cakap.
Tunggu la 3 semester nanti cane.

Cakap-cakap tu kan doa.
Tak salah kalau aku doakan perjuangan ni OK and smooth sampai penghujung, kan?
Have some faith la.
Betul tak?

InsyaAllah,
aku akan buktikan yang perjuangan ini adalah sangat indah dan berbunga-bunga nanti.
Stress sana sini sikit-sikit, itu normal lah.
Ujian kan tanda Allah sayang.
Hihihi

Okeh.
Peace yaw!
Nak gi jemput anak-anak dah.

Assalamualaikum..
:)


No comments:

My Love

Daisypath Anniversary tickers


Daisypath Anniversary Years Ticker
Copyright to NORAINIMNOOR
Designed by UMIESUEstudio 2015