Tuesday, November 4, 2014

Bila Ada Handphone, Kita Jadi Pelupa.

Betul ke tidak apa yang aku highlight dekat Post Title tu?

Eh. Assalamualaikum.

Suddenly, tengah blur-blur di petang hari, aku dapat idea pasal benda ni.
Sebab aku discover diri aku adalah seperti post title di atas.
Izinkan aku merepek ye.

Nak baca jurnal dah tak mampu.
Hari dah petang, kepala teringat anak-anak dah.
Hahahaha.

Ok. Berbalik kepada tajuk asal.
Setuju atau tidak aku cakap bila kita ada handphone, kita jadi pelupa?

Kalau tanya aku, 
aku jawab 'YA'.

Buktinya,
sekarang aku dah tak mampu nak hafal phone number sesiapa pun unless number yang aku dah pernah ingat 20 tahun lepas.
Ya, 20 tahun lepas, ketika usia aku 8 tahun, yakni darjah 2, aku mampu hafal banyak phone number.

Dulu masa sekolah rendah, kan ada public phone.
Semua phone number memang dalam 'memory stone' kat kepala ni.
Petik je nama siapa pun (bukan stangers la, of course), mesti dapat terus nombor.
Sekarang, phone number ummi pun kadang-kadang aku was-was nak sebut.
Takut salah.
Bahaha.

Hari tu, phone number sendiri pun aku gagap.
Tahap kritikal sangat dah ni aku rasa.

Lepas ni, just in case handphone aku out of battery, aku rasa Ummi la tempat aku cari untuk dapatkan phone number sesiapa sahaja yang aku perlukan saat dan tika itu.
Sebab phone number Ummi tu adalah phone number aku pernah guna masa mula-mula aku pakai handphone dulu.

Dan.. dengan adanya handphone jugak, aku rasa most of us jadi anti-social.
Keluar lunch dengan kawan-kawan, tapi handphone jugak kita hadap.

Balik rumah ada keluarga, suami, isteri, dan anak-anak, handphone jugak kita kepit.
Betul?
Not good at all.

Kalau lah boleh,
Can someone invent a system yang boleh set kan semua handphone (smartphone terutamanya) off/tak boleh guna bila kita berdepan dengan makhluk lain yang bernama manusia.

And yes, it's just another 'kalau' that I have in my mind.

:)
Selamat petang semua.
Santai-santai sudah la ye petang-petang ni.
Jangan stress sangat.


1 comment:

Kaseh Kamila said...

x ingt no tu mungkin ye..tp leka sngt dgn fon sy tak la..sbb guna nokia rm80 je..bole sms dan call je..ni jugak reason mls nk upgrade phone..nnt leka..

My Love

Daisypath Anniversary tickers


Daisypath Anniversary Years Ticker
Copyright to NORAINIMNOOR
Designed by UMIESUEstudio 2015