Wednesday, February 29, 2012

Can We Avoid Episiotomy?

Yes, we can.

Assalamualaikum. :)
Hari ni, kita kembali ke kelas ibu-ibu mengandung ye? Hihihi..
Ok, first thing first. Episiotomy. Tau tak ape tu? Alaaa, orang kampung macam saya cakap 'gunting'. Bila bersalin, doctor biasa akan 'gunting' sikit untuk membantu proses pengeluaran baby.

Masa antenatal class last Saturday, doc ada mentioned about this. And saya adalah orang yang paling excited dengar. The doc said, normally for the first timer memang doc akan buat episiotomy ni. Since tak pernah deliver kan. So, kadar stretchable tu adalah berkurang sedikit la. But then, tiba-tiba dia ada sebut pasal kita boleh avoid dari berlakunya benda ni.

Apa yang saya risaukan pasal episiotomy ni?
Ye. Harus lah mengenai jahitan selepas episiotomy nanti. I just can't imagine how it will feel. Orang kata 'jahit hidup'. Seriau ok. Lepas tu penjagaan selepas bersalin nanti. Lagilah saya rasa ngilu. Phewww..

Doc kata, it is normal to have episiotomy for first time mommy.
Tapi, midwife kata better to avoid episiotomy.
And now saya dah confused.

Then, the midwife ada informed about Kegel Exercise. Yang ini, adalah saya practiced time teringat. Tapi bila midwife tu pesan berkali-kali, saya jadi lebih alert. Bila teringat je, saya buat. Hopefully, membantu la.

Lepas tu pulak, saya teringat doc did mention about Perineal Massage. Seriously saya tak pernah dengar pasal perineal massage ni before this. And teringin sangat nak tahu sebab doc kata lagi, massage ni sangat-sangat membantu untuk avoid episiotomy. Google punya google, saya jumpa ini. Dan... saya rasa saya tak kan try buat kot. Seriau ok. If it was fated that I have to have episiotomy, then saya redha.

So now, saya rasa M2B dah clear kot pasal episiotomy ni.
Hopefully, Lil Miracle tak la besar sangat, ngam-ngam saiz umminya. And hopefully, Lil Miracle keluar dengan sangat mudah. Ameen. >.<


No comments:

My Love

Daisypath Anniversary tickers


Daisypath Anniversary Years Ticker
Copyright to NORAINIMNOOR
Designed by UMIESUEstudio 2015