Thursday, September 18, 2014

1st Class for the Semester.

Alhamdulillah.

Semalam, selesai kelas pertama untuk semester ni.
PhD pun kena ambik kelas?

Haa.. semestinya la.
University requirement katanya.
So, sebagai syarat untuk grad nanti la ni.
Kalau untuk kelas sebegini, aku ada tips nak kongsi.

Carilah kelas yang tak tough/heavy sangat.
Kalau boleh cari kelas yang tak ada exam, tak ada kuiz dan yang seangkatannya.
Tapi, make sure beneficial lah.
Cari kelas yang santai.
Jangan cari kelas yang korang rasa bila sampai time kelas je, malas nak pegi.. Haaa. Gittew..

So, atas nasihat rakan, aku pilih UHW6023.
Philosophy of Science and Civilization.

Course title sikit punya ngeri kan?
Haaa.. sebenarnya nama je ngeri.
Hakikatnya, kelas sangatlah santai.
No exam, OF COURSE.
Ada 3 so-called-assignment, buat in group of 3 pulak tu.
Heaven kan?
And at the end of the course, kena attend seminar dekat Skudai.

The lecturer cakap, cukup la sekadar hadir 7-8 classes.
Sebab some of the students adalah part-time students.
So dorang ada commitment dengan kerja.

Basically, dalam kelas tu more on discussion.
Semalam, 3 jam baru 1 slide.
Discuss 1 slide for 3 hours. Agak-agak?
Phewww.. Memang best la dengar macam-macam pendapat.

And, yang paling best.
Lecture was conducted in Malay.
Ya Allah memang heaven.
Lama dah aku impikan lecture in Malay.

Pegi kelas tu, umpama pegi ceramah agama.
Seriously best.
And, itulah kelas pertama seumur hidup aku attended sepanjang jadi pasca-siswazah ni yang aku tak menguap..
Seriously.. 3 hours without yawning. Bahahaha. (Nampak sangat kan sebelum ni aku tak pay attention in class)

Kelas jam 9 pagi, jam 920 pagi baru aku tercongok kat sana.
Nasib baik lecturer pegi ambik LCD projector.
And.... the best part of this lecture is.. The lecturer, sangat lah baik (as for me, yang menilai beliau selama 3 jam semalam la).
Sangat sempoi.
He makes the class alive.
Itu la part paling best sebenarnya.
Where all the class members took place in the discussion.

So, untuk my 1st impression, aku bagi 5 bintang untuk hari semalam.
Harapnya, hari seterusnya terus bersinar-sinar jugak bintang nya.
Hihihi.



No comments:

My Love

Daisypath Anniversary tickers


Daisypath Anniversary Years Ticker
Copyright to NORAINIMNOOR
Designed by UMIESUEstudio 2015