Friday, August 17, 2012

Bila dah dekat-dekat nak raya ni, teringat pulak . . .


  • Zaman kanak-kanak dulu. Di mana saya dan adik orang paling excited bila mak cakap nak buat kuih raya. Ayah MESTI belikan saya 1 handbag kecik untuk letak duit raya. Start dari hari pertama beli baju dan kasut raya, tiap-tiap hari saya duk cuba dan jalan-jalan dalam rumah dengan baju dan kasut tersebut. Huhu. Lagi 1, 2, 3 hari nak raya, kalut kutip daun inai. Nak pakai inai. Sebab pada saya, raya tak de makna kalau tak pakai inai.. Bolehhhh?? Pelik kan? Huhu
  • Zaman sekolah rendah dulu. Di mana saya adalah orang yang kalut cari tunggu kad-kad raya terakhir dan standby nak gantung. Saya buat counting towards Aidilfitri. Masa tu belum betul-betul mendalami betapa indahnya Ramadhan. So rasa macam nak cepat-cepat je habis sebak nak raya pulak. Saya siap cross lagi hari-hari yang dah lepas. :)
  • Zaman sekolah berasrama dulu. Sementara menunggu hari cuti persekolahan bermula, saya dan kawan-kawan sibuk buat counting. Counting nak balik beraya. Walaupun rumah dengan asrama tak sampai 30 minit pun. Hahaha. 
  • Zaman matrikulasi dulu. Tiap-tiap hari duk tatap tiket bas. Ajak kawan-kawan ke Jalan TAR untuk melupakan sekejap bahang nak balik raya tu. Oh. Tiket bas, saya akan beli seawal pengumuman dibuat. Hahaha. Excited kan ai? :)
  • Zaman buat degree dulu. Excited counting nak balik kampung. Seboleh-bolehnya nak balik segera. Kalau time raya dan exam clash, seboleh-bolehnya nak habiskan study cepat-cepat dan habiskan exam cepat-cepat. Tak kisah dah apa yang tertulis kat answer script tu. Hahaha.
  • Zaman mula-mula kerja dulu. Kalut duk kemas barang dalam beg even disaat saat akhir masih kena kerja. :)
  • Zaman hidup single dulu. Tak payah nak fikir nak balik mana. Sah sah lah balik umah mak bapak sendiri. Huhuhu.
Dan kini, zaman sudah berubah. Sudah bersuami. Sudah beranak. Persiapan semua tertumpu kepada mereka berdua. Untuk diri sendiri, kini saya pakai motto 'asal ada' je. Dan tahun ini, buat kali pertamanya tak beraya dengan mak bapak sendiri. Sedih ok. Tapi tak apa. Nanti jumpa jugak. Lagipun mak janji nak buat lontong bila saya dah balik nanti. Hehehe. Sayang umi.

Haaa.. Lagi satu. Cik P belum kunjung tiba. Sudah 5 hari kot. InsyaALLAH tak ada apa-apa. Hiks. Eh. Tapi puasa tetap berlobang jugekkksss.. Sebab demam dan dehydrated tempoh hari. Sayang kan?

Dan yang terbaru, Alya Amani dah pandai meniarap. Ermm. Anak deme dah ke mana-mana dah. Cik Alya ni baru pandai. Huhu. Tak apa. Babies are individual. Lagipun Alya dah petah membebel (dalam bahasa dia) since 3 bulan. Mungkin pandai bercakap dulu kot budak ni. Bising macam Ibu dia, bak kata Ayah. Hahaha.

Ok. Bai.
Selamat berbuka puasa semua!!

No comments:

My Love

Daisypath Anniversary tickers


Daisypath Anniversary Years Ticker
Copyright to NORAINIMNOOR
Designed by UMIESUEstudio 2015