Monday, June 25, 2012

Pakai Pam Baru, Production Macamana?

Assalamualaikum.
Hai Mommies!

As per requested, today saya nak review on milk production lepas pakai pam baru. :)
Sebelum mula, saya nak ingatkan semua ya,
Pertama, must put in mind firmly that in breastfeeding, SUPPLY and DEMAND adalah theory paling penting. The more you pump, the more baby drinks, the more milk you will produce. Pam harga 3 juta pun kalau everything is less in supply and demand, jangan harap nak dapat susu banyak. Saya dah mengalaminya.
Kedua, keserasian pam dengan badan individu adalah berbeza. Tak semestinya awak pakai FS susu keluar banyak, saya cuba FS susu saya pun keluar banyak. In this case, kena try and error. Macam saya, mula-mula start dengan Medela Harmony which is sangat best and soft. Suit me well. Lepas tu ada orang suggest Avent Manual sebab suction dia lebih kuat compared to Harmony. Bila saya cuba, yes memang suction lagi kuat tapi untuk saya, adalah agak menyakitkan. Harmony still the best. Bila dah dapat yang serasi, boleh keep on pakai untuk babies seterusnya. ^_^
Ketiga, pumping session must be in line with your positive thinking. Jangan nak fikir bukan-bukan. As for me, layan Super Spontan or any cerita yang ada Zizan, memang tak sedar susu dah mencurah-curah.
Keempat, the quantity of your milk will not be the same for each and every session. Macam saya, sometime, 1st session dapat 3oz, 2nd session dapat 2.5oz, 3rd session dapat 3oz balik. It depends.

Ok. As soon as saya guna MiPump ni, hasilnya agak memuaskan. In term of penat duk press handle, memang sah-sah la dah tak ada. Boleh pumping while blogging. Huhuhu.
My 1st attempt, got almost 4 oz in less than 15 minutes which normally saya hanya dapat almost 3 oz in 30 minutes or less. Saya tak pasti whether it is because of the new pump or rasa excited saya yang terlampau masa nak guna pam baru tu. Heeee...
2nd attempt, busy sikit masa tu. So, susu kua sikit je. 2.5oz. Tapi still ok la sebab it took 10 minutes only.
Generally yang boleh saya cakap, if saya pam waktu Alya Amani kat nursery, each session boleh dapat around 3-4 oz (dengan syarat, masa pam saya tak fikir pasal kerja). So, far if kepala serabut pun, paling sikit saya dapat 2.5 oz in 10 minutes.
And kalau tandem nursing or pumping lepas Alya Amani df, saya boleh collect around 1.5 - 2 oz for 1 B. Before this, nak dapat 1 oz pun payah.
Dengan MiPump ni, saya lebih kerap pumping. Mungkin sebab MiPump adalah electric. So, tak malas sangat la kan. And lagi 1, normally bila saya pumping dengan Harmony, tengah pump belah kanan, belah kiri dapat LDR. So, useless sangat. And now bila dengan MiPump, time LDR, memang boleh nampak susu mencurah-curah. Alhamdulillah.
Bila tandem, saya tak prefer manual sebab si kecik tu sekarang dah banyak nak main. So, time df la dia nak usik kaki lah, nak naikkan kaki lah.. Ada saja kerja nak buat while df. So, bila MiPump, tekan je button, tangan ampu sikit tapak botol.
Alhamdulillah, rezeki anak. ^_^

So, rasanya itu sahaja kot.
Boleh jugak saya buat conclusion sejak pakai MiPump ni stok untuk Alya Amani bawak bekal banyak la sikit. Sebabnya saya semakin rajin nak ngepam. Hihihi. Tapi Medela Harmony tetap saya bawa ke mana-mana. Just in case kann? Avent Manual? Ada. Saya nak let go murah-murah nanti. Baru pakai less than 5 times kot. Sebab susu saya macam tak nak keluar sangat dengan Avent Manual tu. 

Kalau nak suruh saya compare Avent Manual dengan MiPump, konfem lah saya akan vote for MiPump. Sebab dengan Avent Manual, memang saya tak pernah dapat 4 oz. Seriously.

Last but not least, mesti ingat ye. Supply and demand.

4 comments:

m@m@yAyA said...

betul tue,bukan bgantung pada jnis pam murh ke mhal..
Tp yang memanb bestnya bla stiap kali pam tue penuh satu botol kan..ase cam nak senyum jer sehari tue..:-)Tp bukanla mkna lau xdpt penuh sebotol kta perlu terus ase down kan..
Semoga kita sama2 terus bjya dalam dunia bf nie..:-)

N.M. Noor said...

@LoVEaQshA Betul tu.. :)
Ameen.. sy doakan jugak utk sume bf mommies.. :)

izla said...

chaiyok2 mummy!!

N.M. Noor said...

@izlachaiyokkkk... :)

My Love

Daisypath Anniversary tickers


Daisypath Anniversary Years Ticker
Copyright to NORAINIMNOOR
Designed by UMIESUEstudio 2015