Sunday, March 25, 2012

11th out of 40th

Hiiii...
Assalamualaikum.
Haiiiihhh. Ibu baru yang sorang ni agak busy dengan life baru sekarang. Begitu jugak dengan ayah baru. Both have been very busy with the new life cycle and new family member. And yeah, we're the lucky couple to have a baby whose making her parent to have sleepless night! We only sleep after 3 or 4 in the morning. just because of our Amani and it was fun. Subhanallah.

So far, 11 days after the delivery, everything went well. Amani's growing well. She's getting very cute day by day. She's breastfeeding very well everyday. Alhamdulillah. Cuma sometimes, biasalah baby like her ada la time moody and tak kan? Masa tu la dapat menguji kesabaran ibu ayah dia. She's very clever. Bila ada orang dekat rumah, sangat behave. Diam aje. And when ada ayah, ibu and Amani only, masa tu la dia nak nanges-nanges, bagi susu pun refuse, dukung-dukung, hug-hug, sume pun dia macam refuse sampai ibu pun menanges sama. Hiks. Malu I!

Ingat lagi that day. Masa hari ke 4 kot. My mum dah balik kampung sekejap, MIL pun sama. Tinggalkan kami bertiga di rumah. Amani buat hal. Subhanallah, saya hilang akal fikir apa nak buat. Bagi susu, dia macam refuse. Seriously kami tak tahu nak buat apa when anak menanges macam tu. Tengah-tengah dukung Amani sambil cuba pujuk dia, tiba-tiba saya menanges! Heh! Cengeng! Seriously tak tahu nak buat apa sampai saya termenanges. Mungkin sebab penat and sakit pembedahan tu masih terasa. Airmata laju keluar. Mulut tak henti-henti pujuk Amani. Dalam hati terus berdoa agak Allah mudahkan segalanya. Husband? Mata beliau berkaca. Mungkin kesian tengok saya ke hulu ke hilir bawak Amani yang sedang menanges. Dia bukan tak tolong. Tapi, Amani pandai. Nak test ibu dulu. When I passed Amani to husband, lagi kuat dia menanges. Memang nak saya je pegang dia. When she's with husband, makin teruk jadinya. Dear Amani, see we both were crying because of you. Nanti dah besar, jadi anak yang baik ye. Mujur makcik saya tinggal berhampiran. Dialah yang tolong kami settle kan Amani. Alhamdulillah, lepas hari tu Amani dah makin behave. Cuma, susah sikit nak tidurkan dia waktu malam.

Sepanjang 11 hari ni, husband adalah orang yang paling saya perlukan disisi. Sepanjang berada disamping dia, setiap kali breastfeed Amani, tak pernah dia tak offer saya apa-apa. Contoh; "Sayang nak air?" atau "Sayang nak susu?" Memang lagi tenang saya nk breastfeed kalau ada layanan sebegitu. Pantang cakap nak, memang sekelip mata tersedia. Alhamdulillah. Anugerah terindah dari Allah buat saya. Syukur. And, setiap kali saya breastfeed Amani, husband akan tolong massage. Dia tahu Amani adalah sangat kuat menyusu and saya selalu mengadu lenguh sana-sini. Macam saya penah cakap dulu, massage dia adalah terbaek!!!

Sampai hari ke 11 ni, makan harian saya adalah nasi panas berlaukkan ikan masin bakar. Kadang-kadang dapat la merasa sawi rebus macam berpantang ectopic tempoh hari. Bila mak saya tak ada, saya mintak izin suami nak makan oren sunkist. Fuhhh, lega sikit bila dapat makan oren. Eh, mak saya tak bagi saya makan oren. Katanya takot anak berak-berak nanti. Tapi so far, Alhamdulillah tak ada apa-apa.

Baru hari ke 11, dah banyak makan yang masuk dalam wishlist food yang saya nak makan hari ke 41 nanti. Hahaha. Gelojoh, kan? Dan yang pasti, Kinder Bueno adalah yang paling utama. Ngehehehe.

Oh, pasal berat. Sungguh luar biasa bila dapat tahu berat latest saya adalah berat sebelum bernikah tempoh hari. Sungguh seronok tak terkata! Heeee...

Ok, Amani macam dah tak bagi saya main kat sini lagi.
Nanti saya update lagi.
Buat M2B yang masih menunggu hari, all the best!
yang dah selamat, tahniah! Selamat berpantang! Hihi..

1 comment:

Wawa said...

tahniah...waaa...takutnye nak jadi mama jgk...heu3..sebaek la berpantang umah mak sepanjang 2 bulan nti..hope tkde smpai nanges2..

My Love

Daisypath Anniversary tickers


Daisypath Anniversary Years Ticker
Copyright to NORAINIMNOOR
Designed by UMIESUEstudio 2015