Tuesday, March 30, 2010

tak perlu mengejar

“Perkahwinan itu bukan perlawanan bola sepak. Semasa belum dapat, dikejar-kejar. Sudah dapat, terus disepak sekuat hati sejauh mungkin. Sebaliknya perkahwinan itu biarlah seperti permainan ragbi. Semasa belum dapat, dikejar-kejar. Sudah dapat, dipeluk digenggam dan tidak dilepaskan sama sekali” - Ustaz Hasrizal Abdul Jamil (saifulislam.com)

hmmm...sekarang rasa macam sedikit release..dah takda rasa jeles atau irihati tengok rakan-rakan mendirikan masjid mereka..malah rasa macam bertambah gembira untuk mereka...kalau dulu...rasa macam nak menangis je bila ada berita pasal kawan-kawan yang membina masjid..mula la terfikir pasal diri sendiri..rasa macam nak cepat-cepat kawen..tak sabar nak kawen..gatal nak kawen la senang cakap...huhu...sekarang...TIDAK LAGI TERGESA-GESA.....sekarang rasa macam lebih tenang..memang nak kawen..tapi..tergesa-gesa tu..dah takda lah..lebih kepada redha sahaja sekarang...lengkapkan diri sebelum menjadi isteri dan ibu...:) kita follow the flow sajalah...sampailah tu nanti masanya..da abes blaja..kite keje..lepas tu..kita slow-slow lah fikir..tak lari pon gunung dikejar..lagipun dah kalau dah jodoh..takkan ke mana..insyaALLAH.....

Terima kasih ustaz Hazrizal...buku-buku beliau buat aku sedar...tak perlu nak kejar benda yang pasti itu..tak perlu kejar janji ALLAH yang sungguh manis itu...pasti ada...ya..perlu yakin yang bahagian kita nanti memang ada...cuma..sentiasalah memanjatkan doa ke hadrat Nya...insyaALLAH...adalah tu nanti....rasa macam tak perlu la nak mengejar benda macam itu...sampai masa nanti...langsunglah jugak...

Rasa bersalah sangat...dengan diri sendiri..dengan ummi..dengan ayah...hmmm...ampuni anakmu...T____T

aku tak kata yang aku tak nak kawen awal....aku tak nafikan..memang jauh di sudut hati ni..aku nak..memang aku nak...tapi..tanpa guidance..benda yang ada jauh di sudut hati itu akan buat kita lalai dan leka...

aku nak lengkapkan diri dulu..sebelum menjadi isteri dan ibu pada anak-anak nanti...nak jadi isteri dan ibu yang boleh membimbing anak-anak...taat pada suami...insyaALLAH...aku takkan menolak jika jodoh itu sampai....buat masa ni..aku dah rasa macam bersedia...insyaALLAH dah bersedia..tapi..perlu diperkemaskan lagi la bila da bergelar isteri dan ibu kelak..insyaALLAH...:)


semoga masjid yang bakal aku bina suatu hari nanti..
terus teguh andai dilanda badai..
tahan segala dugaan..
penuh dengan mawaddah...
mendapat barakah serta rahmah dari Yang Maha Esa....
semoga kekal sampai kami bertemu dan bersatu kembali di syurga kelak..
aku mahu menjadi ketua bidadarimu di sana kelak..
wahai bakal suamiku...
amin..

4 comments:

.mek.mizah. said...

wahh ira...
mmg semua org nak kawen..
aku penah dgr org ckp, kalau kte tak stress nak benda tu, insyALLAH ia senang dtg daripada kita sibuk pening2 kepala.. tu lg susah, silap2 die tak dtg..

sbb hidup mmg kena tenang. ingt yg perlu, tinggalkan yg tidak..

same2 la kte ingat.. aku pun kdg2 cpt lupe..

hee.. pjg sgt plak.. =)

yonna said...

soal jodoh ni, memang totally tuhan punya plan. kita hanya boleh berusaha, tp kalau sampai sudah dah ditetapkan tiada jodoh kita ni, sampai bila2 lah kita mcm ni :) i'allah Allah dah tetapkan yang terbaik untuk hamba-Nya :)

AINI NORAINI said...

mizah ~ betul tu...aku sokong...:)
sekarang macam nak lengkapkan diri dulu..lepas tu..kite kawen..hehe..

AINI NORAINI said...

yonna ~ yeahh..betul tu..
kite kna la yakin dan percaya pada ketentuan DIA..insyaALLAH.yang terbaik telah DIA tetapkan untuk kite...

My Love

Daisypath Anniversary tickers


Daisypath Anniversary Years Ticker
Copyright to NORAINIMNOOR
Designed by UMIESUEstudio 2015