Tuesday, August 25, 2009

aku (hampir) kene POW

ok...cerita ni dah lama sebenarnya...da dekat sebulan lebih aku simpan..
asyik lupa je nak buat...padahal cerita ni tak penah aku lupa pon..
lepas baca cerita puan farah...lepas tu lecturer aku pulak cerita kes dia..
masa tu..memang dah berniat nak share ngan semua pasal kes aku pulak..
tapi asyik lupa...NGEEEE.....

cerita nya berlokasi di Terminal Putra..Kuala Lumpur..
masa tuh aku baru je sampai from kampung aku..
masa nak mula sem ni..kiranya awal-awal sem hari tu la..dekat sebulan yang lalu..masa turun bas..aku angkut semua barang bawak masuk dalam terminal..
then aku pegi surau...solat asar..lepas tu duduk balik dekat tempat barang-barang aku..aku tengah tunggu orang jemput masa tuh..

then...aku nampak la sorang mamat ni..pegi duduk dekat dengan budak laki yang tempat dia tak berapa jauh dengan aku..aku tengok mamat ni sembang macam dah kenal lama dengan budak laki tu..so..aku macam buat bodoh je la..malas nak ambik tahu...lepas tu aku tengok budak laki tu berdiri and seluk poket jeans dia..
keluarkan duit syiling yang ada dalam poket tu..pastu hulur kat mamat nih..
masa tu aku tak pikir bukan-bukan pon..aku cuma agak yang mamat tu nak pegi call sape-sape and pinjam coin dengan kawan dia..

lepas tu tiba-tiba mamat tuh datang duduk sebelah aku..aihh...aku macam dah takut dah sikit..tapi buat-buat cool la..then dia bagi salam..pastu mula la..


mamat tu:
dik..maaflah abang ganggu sekejap..
(aku dah mula cuak..ingatkan salesman ke ape..aku memang tak suke salesman sebab aku tade duit nak beli and sebab takot kena tipu dengan salesman)
aku:
ape?
mamat tu:
abang ada masalah sikit ni..nak mintak tolong adik la..
aku:
apa dia..?
(bajet garang...padahal hati dah kecut)
mamat tu:
abang nak balik kampung ni..dekat Gua Musang..makcik abang tengah nazak..tapi masalahnya abang tak cukup duit..tak cukup dalam lagi RM20...tu la abang nak mintak kalau adik ada...
aku:
sorry la..saya pon tade duit..
(masa ni aku memang takot gile dah...taktau la mamat tu perasan ke tak aku tengah takot..)
mamat tu:
ala dik..tolong la..takkan tade langsung...bagi RM10 pon cukup la..
aku:
tade...saya dari umah nenek saya ni..nenek bagi RM20 je tadi..now saya tengah tunggu ayah jemput..kalau ayah tak jadi datang..saya kena balik sendiri..kalau saya bagi..saya nak balik nanti saya nak mintak duit sape pulak?
(laju je aku jawab sambil kelentong mamat tu..walaupon dalam keadaan takot...betol la kata cikgu aku masa sekolah dulu..budak MRSM memang bijak bagi alasan yang direka-reka..huhu..aku terpaksa guna skill tu diwaktu yang terdesak macam tuh..)
mamat tu:
dah call ayah belum?ayah jadi datang ke tak?
aku:
dah call..ayah cakap tunggu kejap.die kat ofis.setelkan keje sikit..die cakap kalau tak sempat..die bagitau kemudian and saya kena balik sendiri..
mamat tu:
tinggal dekat mana?
aku:
Gombak..
mamat tu:
Gombak katne?
(sengal!!!banyak pulak tanya sekor nih..)
aku:
Taman Seri Gombak..
(itu je nama taman yang aku ingat masa tuh..)
mamat tu:
nanti naik teksi cakap la dengan pakcik tu tak payah pakai meter..diorang lagi suka kalo passenger mintak tak payah guna meter..
(eh..bodoh la kau...dorang memang la suka sebab dorang boleh charge lebih...cuba pikir logik..tak skolah la lu mat...!!!)
aku:
takpe lah..lagipun biasa kalau tak pakai meter lagi mahal..
mamat tu:
tak pun nak senang naik je bas..murah sikit...
(pandi la kau...nak ajar-ajar aku pulak..kalau kau pandai sangat,,pegi lah keje..tak payah la nak jadi macam beggar je...)
aku:
ni barang ni sape nak angkut kalau saya naik rapid KL?
(sambil tunjuk barang-barang aku yang banyak menggunung tuh..)
mamat tu:
tak pon adik naik la teksi sampai chowkit.nanti tukar la naik bas pulak..memang murah..
aku:
xpe lah..saya tak biasa buat macam tuh..
(dalam hati dah curse-curse mamat tuh...)
mamat tu:
ala dik..tolong la abang dik..bagi RM5 pon cukup la..abang terdesak sangat neh..
aku:
tak boleh..kalau saya bagi..nanti sape plak nak topup duit saya..saya ni dah la student lagi..cube abang pegi mintak dekat belah-belah sana..kat sana tu mesti ramai orang yang dah keje..tak pon pegi mintak dekat kedai-kedai runcit..mesti dorang kasi..
(cehh..pandai pulak aku mengajar...haha..)
mamat tu:
abang dah pegi tadi..tapi diorang tanak tlong...
aku:
(cakap dalam hati..aku pon tanak tolong kau..loser!!)
pegi la cuba mintak kat sana..saya memang tak leh bagi...sebab untuk saya sendiri pon belum tentu cukup..

mamat tu:
ummm..kalau macam tu tak pe lah dik..

mamat tu bodoh..tak agak-agak nak tipu aku...die ingat aku tak sekolah agaknya...kata orang Gua Musang...but then cakap sikit pon tade pelat Kelantan..heh bodoh! ayah aku orang Kelantan la...aku pon tahu cakap Kelantan...kau ingat aku bodoh?



then mamat tu blah je dari situ..sebab kebetulan ade sorang pakcik datang duduk dekat dengan tempat duduk aku...mamat tu dah cuak kot...budak laki tadi pon tengok je mase aku duk cakap ngan mamat tu...bukan nak tolong g cakap ngan pak guard ke ape...cehhh...ini lah yang aku kurang gemar dengan orang lelaki dari pantai timur..tak genltleman...(sori eh sape-sape orang lelaki pantai timur...aku berani admit sebab my dad pon macam tuh..HAHAHA....cume sumtimes je die memang gentleman habis...) aku memang tersangat lah takot..sampai termenangis masa aku cerita dekat kawan-kawan terdekat..takot woooo...dah la mula-mula masa bercakpa dengan mamat tuh..aku stare je mata dia..but then after tu baru aku terpikir pasal pukau ke ape..
and baru la aku tak stare orang tuh...and started to baca macam-macam ayat yang aku tahu especially ayat kursi...

moral of the story:
  1. jangan duduk sorang-sorang dekat tempat yang macam mencurigakan
  2. jangan sesekali keluarkan phone yang mahal or purse korang kalo korang didatangi mereke-mereka ini...
  3. jangan teragak-agak untuk memanggil guard or sape-sape je yang korang rasa patut..
  4. jangan stare muka orang yang korang tak kenal..takot kena pukau..
  5. sentiasa jadikan ayat kursi sebagai pendinding...

implications benda ni terhadap aku:
  • tak berani dah nak kua kat tempat yang ada macam-macam orang sorang-sorang
  • tak berani dah nak balik umah pakcik aku sorang-sorang sebab aku akan dikelilingi dengan strangers
  • duit aku banyak yang boleh simpan sebab aku jarang keluar merayap (yang ini mesti bonda suka sebab anak perempuan dia dah pandai berjimat...)
  • aku banyak habiskan masa lepak guling-guling dekat bilik...(tapi tak study pon...HAHAHA)

5 comments:

Mag said...

huhuhu..naseb baek kamu tegas kan..menakutkan kalau dia keluarkan pisau ke ape ke..

mia sarah hemiza said...

wahhhhhhhhh... itu menakotkan!!

NurulAzriKhalisah said...

dah lps ni jgn bercakap dgn org yg xdikenali lg tau...

queenlyana said...

Eiiyyhhh aini, takutttnya. Horror seeh.

Kita memang lah tak tahu apa tujuan mamat tu sebenarnya kan. mungkin dia betul2 perlukan duit ke apa, atau dia memang pon kaki paw.

Tapi... buruk gilerrr ah perangai mintak duit kat perempuan..!! Choiii sangat.

N.M. Noor said...

puan farah ~ die tak berani kot kuakan pisau..sebab tempat public...

mizah ~ yeee...amat menakotkan...

nurul ~ ok..baiklah...thanks :)

cik lyana ~ yee...memang buruk gile...tapi kan..memang muka kaki paw pon...namapk sangat....dah la tak agak2 nk tpu i..kate orang gua musang..tp langsung tak kecek klate dgn i..cehhh....

My Love

Daisypath Anniversary tickers


Daisypath Anniversary Years Ticker
Copyright to NORAINIMNOOR
Designed by UMIESUEstudio 2015