Saturday, April 25, 2009

~kenapa yahudi bijak~

~ok kwn2..noraini da jmpa ape yg kak ct ckp mse briefing pg jumaat tu...ni die..psl nape yahudi bijak..so..aku nk share la sume ni ngan kwn2...aku just made in point la...so that korang sng bace...kalo ayt2..mcm mls kn nk bce..hehehe...:) ~

~Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, muzik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor.

~fact ni ye kwn2...Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.

~apakah sebab nya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?

~sume nye dr various factors..such as pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya.

  1. persiapan awal melahirkan zuriat. ~ Di Israel, ble da tau sang ibu tu da pregnant, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami. Tau x sbb pe? haaa.... sbb nak latih otak baby dlm perot tu, bg jadi genius bila da besa...
  2. pemakanan ibu tuh... ~ sejak awal mengandung ibu akn makan kacang badam dan kurma bersama susu , dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang sbb nye...daging ikan sgt baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. (dlm Quran pon ade ckp pale ikan tak elok..so...see...dorg adapt ape yg ade dlm Quran kn???) pastu...ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.
  3. menu mereka ~ dorang ske sgt makan ikan (hanya isi atau fillet) n biasanya daging xkan ada bersama dimeja kalo ada ikan, sbb campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. (pasni...jgn mkn combination of thise food ye kwn2...) Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam. mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama sbb dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita akn ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah. (rse mcm btol kn....mmg mengantok...)
  4. tdak merokok ~ Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak (bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah …… sile teka ye..dorg mmg ade niat jht..sje nk musnahkn bangsa n umat lain so that dorg dpt conqure sume...so...smokers out there..sedar la...krog tu da jd hmba yahudi..tau tak weiiiii.......)
  5. Pemakanan anak anak cukup dikawal. ~ makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) sbb tu la kanak2 Yahudi sgt bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris n awal2 lagi mereka da dilatih main piano dan violin sbb menurut mereka bermain muzik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak. menurut saintis Yahudi, gegaran muzik dapat stimulate otak. .
  6. kanak2 darjah 1 hingga 6 akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari sbb memanah dan menembak dapat melatih otak memfokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.
  7. student sekolah menengah ditekankn dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.
  8. Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan. ~ bdk2 final year diuniversiti, bidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktik kannya and hanya akan lulus if kumpulan(10 pelajar setiap kumpulan) dorg dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.
  9. menggoyangkan kepala. ~ menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksigen dikepala, banyak agama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala (cm tgh duk zikir..), ini dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!
  10. Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.
~ so...kesimpulannye...melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa generasi mungkin?
  • Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah siibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi konsisten disamping mendengar musik klasik.
  • ubahlah cara pemakanan
  • makanan yg elok dan berhasiat yg baik untuk otak
  • menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka
  • sukan yg memerlukan konsetrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.
  • Merokok menjanjikan generasi yg bdoh dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke generasi siperokok.
soo...kwn2..fikir2 kn la ye.....kalo bleh..meh la kite sesame amalkn...sbb ape yg dorg amalkn ni..based from Quran...kte kn pengikut nabi Muhammad SAW...baginda da byk cbe tolong kte...ape slhnye kte plak cube tolong diri sndiri....wallahu a'lam......renung2 kn...
*
Article taken from UCLA professor and summarized by noraini

No comments:

My Love

Daisypath Anniversary tickers


Daisypath Anniversary Years Ticker
Copyright to NORAINIMNOOR
Designed by UMIESUEstudio 2015