Tuesday, March 3, 2015

Edisi Terobek : Result SPM

Assalamualaikum..

Hari ni ramai bercerita pasal SPM.
Since adik-adik aku semua dah habis SPM, aku agak tak ambik port la.
Rupanya, result SPM hari ni.
Aku pun baru tau semalam. Tu pun sebab dengar kat radio.
Adoi lah. Teruk sungguh ni.

Makanya, hari ini, nak berterobek sikit alkisah SPM aku dulu.
Aku ambik SPM tahun 2003.
Ye. Akak dah kertu dik. Hahahaha.



Malam sebelum hari keputusan diumumkan, aku memang tak lena tido.
Susah sungguh la.
Kalau lena sekejap pun, mesti tak tenang sebab duk mimpi bukan-bukan.

Pagi-pagi lagi dah siap.
Sebelum subuh u ols.
Sarapan, tak yah hulur la.
Memang tak lalu dah.
Rasa macam air liur pun tersangkut kat kerongkong.
Gitu sekali.

Bila dah sampai maktab, aku masuk hall.
Gile nervous tengok kawan-kawan dah bersuka ria dengan result masing-masing.

Dengan muka menyengih kerang busuk, aku ke meja cikgu yang jaga untuk kelas aku.
Cek nama, tandatangan.
Cikgu hulur slip keputusan.
Aku tengok terus dekat bahagian hurup-hurup tu.
Apa aku scan?
Ok, honestly, 1st aku cari ada tak 'C'. Kalau ada, tobat kat situ jugak aku renyukkan slip. Haha
2nd, aku cari 'B'.
Last baru aku tengok 'A'.

Apa harapan aku untuk result aku masa tu?
Hmmmm... macam biasalah.. straight A's.. itu common. Kan?
Takkan nak cakap aku harap dapat 5A je..6A je..7A je.. kan? malu la ngan kengkawan.
Tapi sebenarnya dalam hati aku, harapan dia lain.
Rare la. Tapi malu nak cakap kat orang masa tuh. Hahahaha.
Kalau dapat English A, Math A, Bio A itu pun aku dah cukup syukur.
Sebab tu semua subjek feveret aku.

So bila tengok slip, aku tak berapa nak sedih la walau A tak banyak macam orang lain.
Yang penting, subjek yang aku target tu, lepas.

TAPI, aku nangis jugak sikit.
Sebab Add Math aku dapat A2. Macam tak percaya hoi.
Itu lah subjek yang aku memang tak bajet langsung nak dapat A.
Dengan dalam kelas sokmolah failed.
Belum tambah dengan tido lagi. Asal kelas Add Math je, ngantuk.
Asal ngantuk je, kelas Add Math. Hahaha.

Aku pun pelik. Macamana boleh dapat A entah.

Lepas tu, dengan berbekalkan keputusan SPM yang tak berapa nak banyak A tu.. Apply la sana sini.
Terjodohlah dengan engineering.
Dengan semua subjek sains aku dapat B, ambik engineering.
Rasa macam loser je sebab kawan-kawan semua hebat-hebat.

Asal subjek yang related dengan fizik or kimia, mesti aku lost.
Hahaha.

Tapi tu la rezeki dan jalan Allah dah tentukan untuk aku.
Alhamdulillah, survive jugak.
Grad degree dengan honours 2nd class upper (je).
CGPA tak sampai 3.5 pong.
Student biasa-biasa je.

Lepas grad, Alhamdulillah dipermudahkan urusan cari kerja.
Setahun jadi jurutera.

Dan sekarang sambung sekolah lagi.
Orang tanya, aku tak boring ke belajar je sampai tua.
Hmmm.. pada aku, tak. Malah, seronok sangat.
Mungkin ni jiwa aku kot. Hihihi

Dan sekarang, bape belas tahun dah berlalu.
Kertu sangat dah aku rasa. Haha.

Barulah aku nampak. Kenapa Allah tentukan aku dapat A Add Math masa SPM dulu.
Siapa sangka, dengan selalu failed kan..?
Rupanya, insyaAllah, nanti aku bakal jadi cikgu Calculus.

Hah. Selamat la aku mengadap Add Math dan sekutunya sampai muntah ijo.
Hahaha.
Masa tu lah nanti akan jumpa 1 + 1 tak sama dengan 2.
Huhuhu.

Ok. Abes dah kisah terobek.
Buat adik-adik yang ambik result hari ni.
Apa pun keputusannya, itu bukan penghujung jalan anda.
Perjalanan baru je nak bermula.
Jangan terlalu selesa dengan kecermelangan anda.
Dan jangan terlalu sedih dengan kekurangan anda.
SPM hanya sijil.
Ingat tu.

Oh.. And..
Before that..
Congratulations to my cousins (1 from my dad's side, 10A's. And 1 from my mom's side).





No comments:

My Love

Daisypath Anniversary tickers


Daisypath Anniversary Years Ticker
Copyright to NORAINIMNOOR
Designed by UMIESUEstudio 2015