Tuesday, January 10, 2012

29th week Antenatal Check Up

Alhamdulillah. hari ni check up untuk 29th week ++. First time check up kat KD Batu 8, Gombak.
Sebelum ni check up kat KD Kg.Kenanga, Rawang.

Kenapa tukar?

Since sekarang banyak masa saya kat kampus, so lagi senang continue je kat sini. Plus saya tak berani nak drive Rawang-Gombak secara kerap sebab banyak lori besar-besar kat atas jalan. Saya seriau. >.<

Review pasal KD baru ni.
Alhamdulillah, OK. They accepted me. Walaupun mula-mula macam nak suruh saya check up dalam kampus je. Tapi saya tetap insist nak check up dekat KD. So, diorang just terima je la. Kat KD baru ni best sebab ada TV. So menunggu 2,3 jam pun tak kesah. Kat KD yang dulu, TV nan ado ye. Bosan mak menunggu. Haih.

Kenapa saya insist nak check up kat KD? 

Sedangkan kat kampus saya direview oleh doktor sendiri, bukan JM or JD.
Blood test and urine test lagi detail compared to KD.
More vitamins provided compared to KD yang hanya bagi 4 beradik tu je.

The reason is only.... 
saya nak dengar heartbeat anak saya everytime check up.
If it's 2 weeks gap, means within 2 weeks saya boleh dengar heartbeat anak.
Tak dapat tatap gambar scan pun tak apalah. Yang penting saya dapat dengar heartbeat dia. >.<

Kampus tak de bagi dengar heartbeat anak ke?
Yes. Doctor hanya dengar dia sorang-sorang je guna stethoscope which is saya tak suka. Huhu. Saya nak dengar sendiri macam yang biasa KD or KK/KKIA buat.
Memang mengada. Macam inilah bila mom-to-be terover excited. Hahaha. 1st timer lah katakan. Boleh terima ke reason ni? Hihi..

Review pasal mommy's and baby's health.
Mom's weight : 59kg - gained 0.6kg in 2 weeks. Alhamdulillah.
Mom's BP : 100/70
Mom's Urine : Nurse cakap OK.
Mom's HB : 11.2. Alhamdulillah, nasib baik tak drop.
Fetal Movement : Very good. Dia menendang-nendang JM yang check perut saya. Alhamdulillah, walaupun kesihatan saya kurang baik these few days, baby langsung tak terjejas. Syukur.
Fetal Heartbeat : 135 perminute. Which is good. JM said so. Saya tak tahu berapa beat yang boleh dikategorikan as good. Huhu. Saya dengar dia cakap je. >.<
Fundus Height : 29 cm. Alhamdulillah, sama macam umur baby.
Kaki belum swelling lagi. Alhamdulillah. Hopefully it won't. Huhuhu. Yang lain-lain semua adalah diparas normal. Syukur. JM pesan, dah boleh siap-siapkan baju baby, baju mommy masuk beg ye. Standby dalam kereta. Huh. Mestilah cuak. Sebab saya tak standby apa-apa lagi. hihi..

InsyaALLAH 31 Jan nanti check up lagi. Huh, tak sabar nak dengar heartbeat anak lagi.  
Terlalu obses dengan heartbeat anak sungguh aku ni. T__T

6 comments:

antuawe said...

check up dalam campus? u belajar uia ke?

ashra said...

betul tu aini..
tamo lah drive jejauh lagi kan..
mana2 yang senang dan dekat..

mudahan kita semua dimudahkan bersalin =) tak sabo da ni..hehe

N.M. Noor said...

S, a'ah..postgrad UIA. eh. aritu rasanya dah ada bgtau kot kat S. Xperasan ye?

N.M. Noor said...

ash ~ tu la.. dah tak sabo sesangat dah ni.. ameen, harap2 semua dimudahkan.. >.<

Jaaja said...

oo. ira dah stat wat cek up kat KD ea.. tula, kat klinik mmg boleh dngr heartbeat anak. sonok.... debar plak rasa bila kena standby brg tu. mmg x siap sepenuhnya lg. plan cuti raya cina ni nak setelkan semuanya...

N.M. Noor said...

Jaa ~ lama dh check up kt KD. Since 7th week lagi. Tp ni baru transfer tempat lain. :) Sama la.. CNY ni baru nk kelam kabut tgk apa yang kurang.. heeeee... tak sabar nk tgk anak..

My Love

Daisypath Anniversary tickers


Daisypath Anniversary Years Ticker
Copyright to NORAINIMNOOR
Designed by UMIESUEstudio 2015