Saturday, August 22, 2009

~Ramadhan datang lagi....~






Selamat menyambut ramadhan al-mubarak....sama-samalah kita menyemarakkan lagi bulan istimewa ini...sama-samalah menggandakan amalan mulia agar semua mendapat ganjaran yang berganda..aminnn....marhaban Ya Ramadhan....

1) Berniat dalam hati untuk berpuasa di malam hari.

2) Besahur di akhir malam (yang terbaik adalah jaraknya dengan azan subuh selama bacaan 50 ayat al-Quran secara sederhana).

3) Memperbanyakkan bacaan Al-Quran dengan tenang dan tidak tergesa-gesa.

4) Memperbanyakkan doa semasa berpuasa.

5) Memperbanykan doa ketika hampir berbuka

6) Menyegerakan berbuka puasa selepas kepastian masuk waktu maghrib.

7) Adalah digalakkan pula untuk berbuka dengan beberapa biji rutab ( kurma basah) atau tamar (kurma kering) sebagai mengikuti sunnah, dan jika tiada keduanya mulakan dengan meneguk air

8) Bersedekah harta bagi mempersiapkan juadah berbuka untuk orang ramai terutamanya orang miskin.

9) Menunaikan solat sunat terawih pada malam hari secara berjemaah buat lelaki dan wanita atau boleh juga dilakukan secara bersendirian.

10) Memperbanyakkan bersiwak (iaitu menggunakan kayu sugi tanpa air dan ubat gigi).

11) Amaran bagi berbuka di siang ramadhan tanpa uzur.

semua ni saya petik dari iluvislam.com....pegi la ziarah kat sana..macam-macam korang akan jumpa...:)



ok...bile cakap pasal puasa ni..mula la tersedih-sedih sendiri..sebab tak dapat sahur and berbuka kat rumah..huuuuu...
bila cakap pasal puasa ni jugak lah akan terindu-rindu dekat air soya pakcik bazar ramadhan di kampung halaman..
juga teringat-ingat dekat surau berhampiran rumah....huuuu...
mahu pulang...mahu pulang....
ok...sudah..sudah..jangan sedih-sedih....
kan ada sahabat-sahabat yang menemani perjuangan di medan ilmu ini....(^_^)
Ramadhan bukan bulan untuk sedih..
Mari semua happy-happy...
Sebelum habis...
ni...saya hadiahkan poster kat bawah untuk tatapan semua....
Selamat menjalani ibadah PUASA...


2 comments:

puan.farah. said...

selamat puasa ira

AINI NORAINI said...

selamt berpuasa jugak puan farah..bestnya puasa dengan encik suami....
tak sabar jugak nak jadi isteri...T_T

My Love

Daisypath Anniversary tickers


Daisypath Anniversary Years Ticker
Copyright to NORAINIMNOOR
Designed by UMIESUEstudio 2015